سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آیا درمانی برای بیماری میگرن وجود دارد؟

تا به امروز درمانی برای بیماری میگرن یافت نشده است و روشهایی که پیشنهادی می‌شوند معمولا برای کنترل و یا کاهش درد مورد استفاده قرار می‌گیرند. درمانی که برای این بیماری پیشنهاد می‌شود به علایمی متعددی از جمله سن بیمار، تعداد دفعات ابتلا به این سردرد و شرایط جسمانی بیمار بستگی دارد و یک روش درمانی را به تمامی افراد مبتلا به میگرن نمی‌توان پیشنهاد داد.

 

در سال 2000 بوتاکس به عنوان درمانی برای این بیماری مورد تایید سازمان غذا و دارو قرار گرفت. تزریق بوتاکس به نواحی خاصی از صورت سردرهای میگرنی را کاهش می‌دهد و این درمان دوره نقاهت خاصی ندارد و سپس بیمار می‌تواند به کار خود بازگردد. بیشتر پزشکان توصیه می‌کنند قبل از شروع این بیماری این مراحل را دنبال کنید:

 

در جای آرام و تاریک دراز بکشید.

شقیقه خود را ماساژ بدهید.

دستمالی را مرطوب کنید و بر روی چشمان خود قرار دهید.

بر روی گردن و پیشانی خود کمپرس آب سرد بگذارید.

پزشکان هشدار می‌دهند افرادی که از بیماری میگرن رنج می‌برند باید در میزان مصرف قهوه و نوشیدنی‌های کافئین دار بسیار محتاط باشند. از داروها نیز می‌توان برای کنترل این بیماری استفاده کرد. برخی از این داروها OTC هستند و فروش آنها بدون نسخه پزشک آزاد است اما برخی از داروها الزاما باید زیر نظر پزشک تجویز شوند.

 

 

داروهایی برای تسکین درد میگرن

داروهایی وجود دارند که توصیه می شود با شروع اولین علائم میگرن مصرف شوند. این داروها از اوج گیری علائم و نشانه های این بیماری جلوگیری می کنند:

 

داروهای مسکن مانند آسپرین یا ایبوپروفن مفید هستند، اما به این موضوع توجه داشته باشید که مصرف بیش از اندازه این داروها باعث زخم گوارشی و خونریزی معده می شود.

داروهای استامینوفن تنها برای دردهای خفیف میگرنی مفید هستند.

تریپان ها مانند سوماتریپتان برای درمان این بیماری تجویز می شوند و می توانند مسیرهای درد را در مغز مسدود کنند. این داروها را می توان به صورت تزریق یا اسپری در بینی استفاده کرد. کسانی که در خطر حملات مغزی و یا قلبی قرار دارند نباید از این داروها استفاده کنند.

داروی دی هیدروآرگوتامین که به صورت اسپری در بینی موجود است. عوارض جانبی این دارو شامل بدتر شدن استفراغ و حالت تهوع ناشی از میگرن هستند. همچنین، افراد مبتلا به بیماری عروق کرونری، فشار خون بالا، یا بیماری کلیوی یا کبدی باید از مصرف دی هیدروآرگوتامین اجتناب کنند.

داروهای ضد تهوع مانند کلرپرومازین، متوکلوپرامید یا پروکلرپرازین برای کنترل تهوع مفید هستند.

داروهایی برای پیشگیری از میگرن

داروهایی وجود دارند که برای پیشگیری از این بیماری تجویز می شوند و به شرح زیرند:

 

داروهای کاهنده فشار خون مانند داروهای مسدود کننده های بتا مانند پروپرانولول، متوپرولول تارتارات

داروهای ضد افسردگی مانند داروی ضدافسردگی سه حلقه ای (آمی تریپتیلین)

داروهای ضد تشنج مانند والپروات و توپیرامات

 

تزریق آنتی بادی های مونوکلونال ( این داروها باید بصورت ماهانه یا سه ماهه یکبار با تزریق تزریق می شوند)

 

منبع : https://darookhaneonline.com/